PLE EXTRAORDINARI 10 DE NOVEMBRE DE 2025

Avui, dia 10 de novembre, al matí s’ha portat a terme el Ple Extraordinari de Pressupostos 2026 al saló de Plens de l’Ajuntament de Sabadell.

Aquí us deixem les intervencions del nostre grup municipal:

 

Lluís Matas: “Fa un any vàrem definir els pressupostos 2025 com els

pressupostos de la vida quotidiana amb l’argument que eren -i són-

uns pressupostos al servei de la ciutat on vivim, convivim i treballem.

Uns pressupostos que -com els que avui presentem- per a l’any 2026

pensen en la ciutat que tenim però sobretot en la ciutat que

volem al servei de les persones.

 

Un pressupost com s’ha dit de 290,7M€ i que suposa un increment de

l’1,7% en relació als del 2025, és a dir, 4,8 milions més. Uns

pressupostos en sintonia amb els compromisos adquirits amb l’Acord

pel Sabadell del Sí per fer de Sabadell una ciutat resilient,

sostenible, inclusiva i d’oportunitats.

 

Els pressupostos per aquest 2026, tenen com a eixos principals –

sense desatendre cap altre àmbit– la seguretat, l’espai públic,

l’atenció a la dependència, l’habitatge públic i la promoció

econòmica. Uns pressupostos per millorar la qualitat de vida dels

sabadellencs i fer de Sabadell una ciutat on posem les persones al

centre de l’acció de govern, que no deixin ningú enrere i que alhora

sigui més atractiva per a qui vulgui invertir, obrir un negoci, generar

riquesa i crear llocs de treball.

 

Com dèiem, uns pressupostos que volen posar l’accent en la seguretat -sense estridències ni demagògia-, amb polítiques integrals que han d’arribar arreu de la ciutat. És per això que el desplegament de les càmeres de videovigilància anirà acompanyat de la millora de la qualitat de l’espai públic i del reforç de l’enllumenat, peticions totes elles que ens han fet arribar des de molts barris de la ciutat com els

d’Hostafrancs o Can Feu, així com també des dels mateixos polígons

d’activitat econòmica.

 

Invertim, doncs, en proximitat, en allò que importa, i això es tradueix

en els recursos que hi dediquem: seguretat 22,3 milions, manteniment de parcs i jardins 6,6 milions, atenció a la dependència 12,9 milions, habitatge públic 3 milions i molt especialment permeteu-me destacar els recursos dedicats al desenvolupament econòmic que amb 14,7 milions canalitzats principalment a través del Vapor Llonch han de reforçar el programes de formació, el suport a empreses i els plans d’ocupació. Perquè entenem que el desenvolupament econòmic és la clau per ser una ciutat més

robusta, més competitiva i més atractiva per a noves inversions i

atraure noves empreses que com sabem serà molt més fàcil si tenim el perfil de treballadores i treballadors que avui necessiten les empreses.

 

Una vegada més, i no em cansaré de repetir-ho, volem posar en

evidència que aquests pressupostos, com els anteriors, els anteriors i

els anteriors... i com passa a tots els municipis del nostre país s’han

hagut d’adaptar al dèficit estructural d’un model de finançament

local insuficient i d’uns compromisos per part d’altres administracions

que massa sovint no arriben a cobrir les necessitats que tenim.

 

Enguany, els pressupostos que presentem han de contemplar cobrir i,

per tant, fer-se càrrec de serveis compromesos per altres

administracions per un import de gairebé 25M€, i que no ens

correspondria cobrir. Uns recursos que sinó fos per aquesta anormalitat podríem dedicar a d’altres partides o a incrementar aquestes mateixes. Serveis com els d’acció social, amb una aportació municipal de gairebé 13M€; de foment de l’ocupació i programes d’innovació i empresa, amb 5,8M€; de transport col·lectiu urbà de viatgers, amb 3,6M€; o el funcionament de les escoles bressol, amb 3,1M€, per apuntar els més destacats, tenen un fort impacte en la planificación del pressupost municipal. Uns recursos que, de no haver-nos-en de fer càrrec, gairebé ens permetrien més que duplicar les inversions reals, que com saben enguany representen 18M€ del pressupost actual.

 

Per acabar, òbviament mai seran els pressupostos que un voldria, però sí que, fet i descomptat, són els més realistes que podem tenir amb els recursos de què disposem i els compromisos que hem

d’assumir per a l’any 2026. Com saben al capítol d’ingressos, els

recursos propis suposen un 49,9% del pressupost, els de l’Estat un

28,4%, la Generalitat un 9% i la DIBA un 3% fet que posa de

manifest que el pes principal recau en l’esforç fiscal dels sabadellencs i que si no fos pel deficient sistema de finançament local podríem donar més i millors serveis i alhora rebaixar la pressió fiscal als sabadellencs especialment a les classes mitjanes.

 

Uns pressupostos per tant compromesos amb els projectes

estratègics de ciutat i, per tant, amb la projecció de la ciutat.

El futur Museu d’Història i de la Indústria Tèxtil o el Centre de

Cultura dela Fundació Banc Sabadell a la Casa Grau, també a la

plaça del Gas, la reconversió de l’espai de l’actual Museu

d’Història del carrer Sant Antoni com a futura seu del Centre de

Normalització Lingüística, ens permetrà reforçar Sabadell com a

ciutat referència en l’àmbit cultural i per tant augmentar el

nombre de visitants d’arreu del país. Una projecció que sens dubte

contribuirà a la revitalització del comerç, la restauració i els

serveis.

 

Uns pressupostos que continuen pensant que el futur de la ciutat pasa per reforçar l’aposta per la simbiosi entre el món de l’empresa i el del coneixement. Projectes com el de les Naus de Sallarès i Deu,

per reforçar les polítiques públiques de formació i la innovació, el futur edifici de l’escola d’infermeria a l’Artextil i el conveni amb la

UAB, que enguany hi dedicarà 1,6M€, el campus de l’UAB, l’ESDI o

l’aeroport, juntament amb la modernització dels nostres Polígons

d’Activitat Econòmica a través del futur Pla Director, han de

contribuir a la captació més inversió, de noves empreses, més talent

i més emprenedors, que generin més i millors llocs de treball.

 

Aquest dissabte, a l’ entrevista que li va fer el Diari de Sabadell a l’exministre d’ indústria Joan Majó, després d’un acte a la Fundació Bosch i Cardellach, deia:

 

“Pel que fa a les ciutats industrials, com Sabadell, és lògic que hagin

evolucionat cap a economies més de serveis, però això s’ha de fer amb direcció i planificació:

 

El Futur depèn de saber aprofitar les noves oportunitats, com la

innovació i el coneixement, sense perdre la base productiva.”

 

Junts per Sabadell estem al govern per governor. Estem al govern per ser útils. Estem al govern per millorar la vida dels sabadellencs i sabadellenques.

 

I per sobre de tot, Sabadell, una ciutat d’oporunitats!”

 

 

RÈPLIQUES SOBRE PROMOCIÓ ECONÒMICA I PROJECCIÓ DE

CIUTAT

 

Lluís Matas: “Encara que no és el primer cop que ho dic, entenem i assumim les crítiques, perquè tots sabem que cap pressupost és neutral i tot pressupost té intencionalitat política. I encara que la ciutat és la mateixa, les mirades i prioritats son tan diverses com grups hi ha en aquest Ple. Nosaltres no ens resignem a fer tot el possible per crear les condicions per tenir una ciutat de referència.

 

 Invertir en promoció de la ciutat, és invertir en futur: Una

ciutat que generi ocupació, que sigui capaç de captar empreses,

comerç, serveis i equipaments, visitants i inversors. Perquè només

d’aquesta capacitat d’atracció de capital humà i econòmic farem de

Sabadell una ciutat més atractiva invertir.

 

 Posar l’accent en la promoció econòmica i la projecció de ciutat

vol dir que no ens resignem a no generar les condicions per

modernitzar i acompanyar el teixit econòmic, comercial i del

coneixement, que ens ha de permetre crear més i millors llocs

de treball. I ho fem i ho continuarem fent perquè sabem que, més

enllà dels recursos propis i dels que venen d’altres administracions,

cal que siguem capaços de generar més recursos fruit de

l’activitat econòmica i comercial.

 

Inversions com les del Polígon del Sud-oest (350.000 €) i la

finalització del Portal Sud ens han de permetre impulsar l’activitat

econòmica a través dels polígons dels PAEs el de Gràcia i Sud-oest

i molt especialment Sant Pau de Riu-sec i el mateix aeroport

especialment gràcies a l’endreça i millora dels seus espais. De la

mateixa manera, la millora de la connectivitat de Can Roqueta o

el nou pla d’usos en l’àmbit del Ripoll han de permetre

revitalitzar aquests polígons i tot en el seu conjunt s’haurà de

reflectir amb accions concretes i recursos a través del futur Pla

Director.

 

 Sabadell: ciutat universitària i del coneixement al servei de

l’empresa.

 

 El Sabadell: de proximitat (econòmica) amb la revitalització

dels eixos comercials a través de la millora de l’espai públic —ja

sigui amb intervencions com les de la Via Massagué o les de l’Eix

Macià— ens ha de permetre tenir un ecosistema econòmic

modern i transformador, capaç de reforçar activitat econòmica de

proximitat."

Comentaris

Entrades populars