PLE MUNICIPAL 28 DE JULIOL DE 2025
PLE ORDINARI DE L'AJUNTAMENT DE SABADELL, 28 DE JULIOL DE 2025
A les cinc de la tarda s'ha portat a terme el Ple Municipal a 28 de juliol de 2025 al Teatre Principal de la ciutat. El grup municipal Junts per Sabadell a través del portaveu Lluís Matas i de la regidora Katia Botta s'han posicionat amb els següents termes:
MOBILITAT. APROVACIÓ DE L’EXPEDIENT DE CONTRACTACIÓ DE LA CONCESSIÓ DE SERVEIS PER A LA GESTIÓ I EXPLOTACIÓ DE L’APARCAMENT SOTERRANI A L’ÀMBIT DEL PASSEIG DE LA PLAÇA MAJOR I DE LA PLAÇA DOCTOR ROBERT.
Lluís Matas: "El debat sobre el pàrquing del Passeig Manresa i de la Plaça Major no és nou i tots coneixem el posicionament d’uns i altres. Com saben per nosaltres és un infraestructura estratègica de ciutat i per la ciutatcom ho va ser en el seu moment a finals dels anys 80 del segle passat el pàrquing de la Plaça Doctor Robert. Les necessitats de llavors continuen essent les mateixes que les d’avui tot i que a una escala més gran i amb un interès –al nostre parer- que va més enllà de la mobilitat.
La connectivitat les pàrquing de la Plaça Doctor Robert amb el del Passeig de la Plaça Major, l’increment més que substancial del nombre de places d’aparcament de vehicles i motos, juntament amb la modificació dels accessos d’entrada i sortida del futur pàrquing ens permetrà fer un salt qualitatiu molt important ja sigui en la mobilitat i aparcament al centre com en la millora de l’entorn per als vianants tant al Passeig Manresa i Plaça Major com a la intersecció de Doctor Robert amb el carrer del Sol o al carrer del Pedregar i per tant a l’entorn de la Casa Duran .
El nou pàrquing del Passeig Manresa i Plaça Major igual que a Barcelona ho fan els pàrquings de la Plaça de la Catedral, Plaça Catalunya que ningú discuteix tot i tenir una important xarxa de metro i transport públic d’autobusos servirà per endreçar l’espai per a vianants del centre alhora que endreçar la mobilitat de vehicles o l’aparcament de les zones blaves en superfície amb un impacte que poc en parlem però que serà gràcies al pàrquing.
Tots –i ningú en té el monopoli- volem una ciutat més saludable, sostenible i pacificada però la realitat és tossuda i ens agradi o no de moment hem de poder fer compatible la ciutat de les persones amb la mobilitat vehicles. Ciutats tant poc sospitoses com la dels Països Baixos ja fa dècades que van decidir que si volien recuperar els carrers per a les persones i la mobilitat activa havien de treure els vehicles aparcats al carrer per posant-los a pàrquings soterrats. Avui les 440 places per a vehicles (que tant de bo cada cop guanyin pes els elèctrics) i les 54 places per a motocicletes precisament ens ho permetrà com als Països Baixos.
Finalment i per acabar el nou pàrquing entenem que no és un punt i final alhora de repensar el centre sinó que ens obrirà d’una vegada per totes la porta del debat sobre la futura urbanització de l’actual pàrquing del Vapor Turull que després de dècades de donar un servei de pàrquing a l’aire lliure tampoc es el paradigma de la sostenibilitat i més encara de l’optimització del sòl urbà tant escàs com preuat. Però aquest és un altra debat."
NETEJA VIÀRIA, RECOLLIDA I TRACTAMENT DE RESIDUS. MODIFICACIÓ DE LA CLÀUSULA 5.2 DEL PLEC DE CLÀUSULES ADMINISTRATIVES DEL CONTRACTE DE GESTIÓ DELS SERVEIS DE NETEJA DE L’ESPAI PÚBLIC, RECOLLIDA I TRASLLAT DELS RESIDUS SÒLIDS URBANS, DEIXALLERIES I ALTRES SERVEIS COMPLEMENTARIS (EXP.RNV720257246).
Lluís Matas: "Si alguna cosa s’ha posat en evidència en els darrers temps és que les ciutats, l’economia, l’empresa, les administracions i per tant els serveis que externalitzats cada cop es valora més la flexibilitat per dotar-nos d’un servei més competitiu, eficient i amb capacitat d’adaptar-se resilientment a les necessitats siguin socials o legislatives “sobrevingudes”. Un valor tant important com el de fer la feina encarregada ben feta.
Fa pocs mesos aquest mateix Ple va abordar el debat sobre la necessitat de dotar-nos d’un nou POUM. Una eina imprescindible per al planejament urbanístic que amb el pas del anys i dècades en aquest cas ens hem trobat que cal posar al dia a través més i més modificacions puntuals fins que un dia puguem dotar-nos d’un nou POUM.
Avui la modificació de la clàusula 5.2 del plec de clàusules administratives del contracte de gestió del serveis de neteja de l'espai públic salvant les distàncies ens trobem en quelcom similar. Tots sabem i ho hem tractat moltes vegades que el model de gestió de residus i el contracte de gestió del servei de neteja són dues cares de la mateixa manera. No són dos debats separats i independents sinó tot el contrari estan estretament lligats i el model definirà el contracte de gestió que necessitem per fer-ho possible. De la mateixa manera que les directives europees i la legislació vigent incideix directament en el contracte de gestió del servei.
Arribat a aquest punt i atès que el tempus polític i l’administratiu relacionat amb l’expiració del contracte no només no van al mateix ritme sinó que podria generar una gran incertesa en la gestió del servei, que la ciutat no pot permetre’s, s’ha considerat que a dos anys vista de l’expiració del contracte ens posem a treball en el debat essencialment polític sobre el model que volem.
Per aquest motiu, per trobar el màxim de consens i definir el millor model possible la taula de treball de portaveus dels diferents grups municipals ha de poder conèixer i debatre sobre altres experiències d’èxit que de manera realista aplicable a una ciutat de les característiques de Sabadell
Una taula on govern i oposició hauria d’incorporar al futur contracte el millor model per a la ciutat com per exemple en el nostre cas serà aquell que se sustenti en el principis bàsic i universal del qui contamina paga i per tant qui més recicla menys paga i no estigui subjecte a criteris de renda o de codi postal que no té res a veure amb l’esperit i definició del que és un taxa i tampoc amb el de la responsabilitat i compromís amb la ciutat i la sostenibilitat.
La feina que haurà de fer la taula de treball alhora de posar negre sobre blanc el millor model de gestió dels residus urbans possible i per tant el millor contracte de gestió del servei de residus necessita que avui fem aquesta modificació. Guanyar temps al temps per fer el debat, tal com és va demanar en algun altre Ple, sobre el model i que el nou contracte ho contempli."
MOCIÓ DEL GRUP MUNICIPAL DEL PARTIT POPULAR, PERQUÈ L’AJUNTAMENT INTERVINGUI EN CASOS D’OCUPACIONS CONFLICTIVES.
Lluís Matas: "Com saben aquest és un debat reiteratiu en aquest Ple, on tots els grups hem fixat el nostre capteniment atès que no tots tenim la mateixa visió sobre com s’ha d’abordar. Com sabem l’Ajuntament de Sabadell ho està fent amb les eines de les que avui disposem tot i que com hem comentat en d’altres ocasions no són les que al nostre parer haurien de ser perquè la llei de moment no ens ho facilitat. Perquè per nosaltres com a principi general una ocupació es una ocupació. Després podem entrar a valorar en la tipologia de l’ocupació, característiques de l’ocupant, del propietari de l’immoble o el grau de conflictivitat. Segurament molta gent aplaudeix el que està fent a Badalona, el seu alcalde i que el rèdit electoral de les seva manera d’enfocar-ho dona resultats. Però nosaltres no creiem en aquest camí de les ocupacions o desocupacions mediàtiques que legitimen ocupacions o prioritzen desocupacions a cop de telenotícies.
Per nosaltres l’arrel del problema es la tebiesa de la llei perquè com a qualsevol país europeu no s’hauria d’arribar a aquests extrems si tal com proposava Junts per Catalunya en la tramitació de la Llei contra la ocupació il·legal el que s’hauria de fer és poder recuperar la propietat en un termini màxim de 48h perquè com es deia en el debat parlamentari al capdavall l’ocupació il·legal perpetua la pobresa i la dependència de les persones vulnerables deixant-les a mans de bandes professionals de l’extorsió."
MOCIÓ DEL GRUP MUNICIPAL SABADELL EN COMÚ PODEM, PER MILLORAR LA XARXA DE REFUGIS CLIMÀTICS DAVANT DE L’ESCALADA TÈRMICA A LA CIUTAT DE SABADELL.
Katia Botta: "Certament els que no neguem el canvi climàtic sabem que avui les ciutats han d’incorporar les polítiques d’adaptació al canvi climàtic a l’agenda política municipal d’una manera transversal.
I ho han de fer especialment a les grans ciutats perquè el canvi climàtic és el responsable de l’impacte de l’illa de calor urbana que fruit d’un urbanisme i model de creixement poc sostenible (la impermeabilitat dels carrers, l’asfalt, les edificacions i polítiques de foment del verd urbà) han provocat l’augment de les temperatures a la ciutat o fins i tot com han demostrat molts estudis segregació segons els barris amb més vegetació d’aquells que no en tenen.
Per tant compartim el fet que la ciutat de Sabadell hagi d’abordar aquesta nova realitat amb propostes com les que s’apunten a la moció: ja sigui de millora en el desplegament de la xarxa de refugis climàtics, de protecció de la salut laboral del personal municipal, repensant actuacions tant a la trama urbana com al rodal amb solucions basades en la natura o com vàrem tractar just fa un any dotant-nos d’un pla d’ombra als entorns dels equipaments esportius i d’altres equipaments.
Estem convençuts que des de fa uns anys ja s’està fent la feina tot i que encara ens queda molt per fer la pacificació dels carrers, la transformació d’aquests en eixos verds, repensar parcs i places amb l’objectiu que hi hagi més espais d’ombra, més arbres, més aigua ja sigui pensant en espais de joc, fonts ornamentals o d’aigua de beure... són accions que ja s’estan abordant i segur que hi ha elements de millora fins i tot amb accions i/o experiències susceptibles d’incorporar a Sabadell."
MOCIÓ DEL GRUP MUNICIPAL DE VOX, PER IMPULSAR LA SUBVENCIÓ MUNICIPAL PER A LA INSTAL·LACIÓ DE CÀMERES DE SEGURETAT EN ELS TAXIS DE SABADELL.
El nostre vot serà en contra a la proposta i la millor proposta és treballar-ho en una taula de mobilitat.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada