PLE EXTRAORDINARI 11 DE NOVEMBRE DE 2024 - APROVACIÓ PRESSUPOSTOS 2025
A dos quarts de deu del matí s'ha portat a terme el Ple extraordinari on el grup municipal de Junts per Sabadell a través del portaveu Lluís Matas i la regidora Katia Botta s'han posicionat amb els següents termes:
Lluís Matas: “Tenim vocació de govern, estem situats a la centralitat de la política i si volem ocupar aquesta centralitat, hem de ser fiables.
Avui serem fidels a 3 pilars fonamentals que marquen i marcaran la nostra acció política durant aquest mandat:
1. Fidels al nostre programa, el contracte amb el que ens vàrem presentar fa un any i mig.
2. Fidels amb l’ acord del “Sabadelldelsí”. Si estem al govern, governem! No farem oposició dins del govern, com ha passat en altres moments de la història d’aquesta ciutat i d’aquest país.
3. I el tercer, fidels als 222.190 sabadellencs.
Ho vàrem dir en campanya, volíem estar al Govern, ser rellevants i millorar la qualitat de vida dels veïns i veïnes de Sabadell.
Estem al servei de la gent. Sóm els que defensem l’economia, el benestar, l’equilibri territorial i també la nostra identitat.
Els polítics hem de fer una tasca pedagògica, de transmetre valors, i aquests són els nostres valors. Els projectes polítics, s’han de poder explicar, defensar... però sobretot, i això és el més difícil, s’han de poder fer realitat.
Això avui va d’economia: perquè sense generar orportunitats, sense crear riquesa i sense redistribuir-la, res és possible. Això també va de benestar: perquè volem tornar a parlar dels bàsics. Dels diners als carrers. De les petites grans coses que fan feliç a la gent. I va de l’equilibri territorial: perquè ho volem a tot arreu, a tots els barris i fer sense deixar ningú enrere.
Una CIUTAT D’OPORTUNITATS, PER A TOTHOM.
Són els pressupostos de la vida quotidiana. Uns pressupostos al servei la ciutat on s’hi viu, s’hi conviu i s’hi treballa. Uns pressupostos pensats per la ciutat que volem projectar. Com s’ha dit, els gairebé 286M d’€ del pressupost 2025 suposen un increment del 9,2% en relació als del 2024, i el capítol d’inversions s’ha incrementat en gairebé 2M d’€ fins als 24M d’€.
Uns pressupostos, que com no podia ser d’altra manera, reflecteixen les 5 línies fixades en l’Acord pel Sabadell del Sí” per una ciutat...
-líder i cohesionada
-més verda i sostenible
-més neta i segura
-que generi feina i oportunitats
-més participativa, cívia i cultural
En aquestes 5 línies, tots aquests compromisos queden reflectits quan posem èmfasi en les línies estratègiques d’una ciutat més verda (amb més arbres que mai), amb un espai públic net i de qualitat (amb menys brutícia urbana), una ciutat més cívica i segura (amb més efectius de policia), una ciutat per viure i gaudir-la amb oportunitats per a tothom sense deixar a ningú enrere.
Uns pressupostos construïts des de la proximitat i al servei de les persones on l’espai públic fomenti la vida dels barris i reforçant la seva vitalitat social i la comercial.
Intervencions com les de la Via Massagué, la Ronda Collsacarca, el Passeig Antoni Farrés, el Jardí del Sud a tocar del mercat de Campoamor, el Parc d’Odessa, les Places de la Granada a Can Puiggener o Fidela Renom o l’arranjament de l’aparcament de l’Eix Macià. Tots són projectes pensats en millorar la qualitat de vida dels nostres barris i dinamitzar-ne el seu entorn.
Uns pressupostos que incorporen projectes de ciutat: el compromís amb el futur Museu de Ciutat, a l’antic museu del Gas, que permetrà repensar i modernitzar l’oferta museística i cultural de la ciutat, fent de la nostra una ciutat encara més capital. O el nou equipament a les Naus de Sallarès Deu, que impulsem com a pal de paller de l’àrea de Promoció Econòmica, per reforçar les polítiques públiques de formació i innovació.
No voldria deixar de dir i posar en valor que la regeneració i recuperació d’aquests elements de patrimoni arquitectònic – com en el cas de l’Artextil, amb el futur Campus de la Vida i la Salut de la UAB, al rectangle del coneixement- és la millor mostra del nostre compromís amb la ciutat sostenible i resilient. Rehabilitar sempre serà més sostenible que construir de nou, alhora que preservem el caràcter industrial de la ciutat. De tot allò que ens fa singulars.
Uns pressupostos i unes inversions que demostren que no renunciem a ser una ciutat líder i cohesionada, que generi feina i oportunitats, i en aquest sentit el Portal sud acompanyarà a dinamitzar els PAE del Sud Oest, Gràcia Nord i Sud així com el Sabadell Parc Empresarial, a l’ entorn del HUB aeronàutic, facilitant les condicions per crear noves oportunitats per empreses i emprenedors creant nous llocs de treball i riquesa.
Uns pressupostos també que assumeixen que la ciutat prospera i de qualitat difícilment ho serà sinó és inclusiva, equitativa i s’esforça en no deixar ningú enrere. Una ciutat on infants, joves, gent gran o les persones amb diversitat funcional se sentin acompanyades per les polítiques públiques de l’Ajuntament.
Ho deia al principi de la meva intervenció. Si estem al Govern, és per Governar. Coherència (un valor poc a l’alça, que avui cal posar de relleu). I no trobaran, ni avui ni en els propers anys, dos propostes de pressupostos, una de Junts per Sabadell i una del PSC. Aquests, i els que vinguin, seran els pressupostos del govern de Sabadell. De dalt a baix.
Perquè els que estem al govern, hem de governar, entenem i assumim les crítiques, de l’oposició; perquè tots sabem que cap pressupost és neutral i tot pressupost té intencionalitat política. I encara que la ciutat és la mateixa, les mirades i prioritats són tant diverses com grups municipals hi ha en aquest Ple.
Ho vàrem dir: la millor manera de servir a la gent de Sabadell, és formar part del Govern. I aquí estem. I la gent ens jutjarà tant pel que fem, com pel que no fem."
Aprovació del Pla Estratègic de Subvencions per al període 2025-2027
Lluís Matas: "Donarem suport al Pla Estratègic de Subvencions 25-27 atès que nosaltres entenem que el Pla Estratègic de Subvencions reflecteix la intencionalitat tant dels pressupostos com de les inversions."
Resolució del contracte per a la construcció i l’explotació del servei públic d’aparcament soterrani per a vehicles automòbils a la plaça Doctor Robert mitjançant l’administrativa.
Lluís Matas: "Un Pla que tant en l’eix social, econòmic, ambiental persegueix acompanyar les persones i el teixit associatiu de la ciutat.
No entraré en el debat sobre el que hagués pogut ser i no és, perquè al nostre parer avui el que votem és el cànon que s’ha de pagar per rescindir la concessió i passar de la fase administrativa a la fase d’obres d’unificació dels dos pàrquings: la primera passa per començar a tancar d’una vegada la permanent provisionalitat de l’espai comprès entre la Plaça Doctor Robert i el Passeig Manresa. Un espai que com tots sabem des de l’any 1988 primer amb les obres del pàrquing “dels Jardinets”, el Mercat provisional del Passeig Manresa el 1999 i darrerament amb les obres de construcció de l’estació de Ferrocarrils de la Generalitat el 2009 i la urbanització del Passeig portem dècades d’obres i inconvenients.
Avui amb la resolució del contracte no només podem començar a calendaritzar l’execució de les obres amb l’objectiu posat al 2028 per al funcionament d’aquesta infraestructura sinó que ens permetrà començar a pensar sobre quin ha de ser el tractament que se li vol donar a l’espai del pàrquing de zona blava del Vapor Turull i el mateix Vapor. Segurament un dels projectes més importants i ambiciós de regeneració urbana que queden pendents.
És curiós que encara s’insisteixi en el debat sobre l’oportunitat o no del pàrquing soterrat i en canvi no es qüestioni que avui el mateix nombre de vehicles estiguin aparcats en superfície als carrers o al pàrquing del Vapor Turull. Avui moltes ciutats de referència i capdavanteres en la mobilitat sostenible opten per guanyar aparcaments soterrats i així alliberar la pressió del vehicle aparcat en superfície permetent humanitzar i naturalitzar carrers o zones de pàrquing a l’aire lliure.
Sobre el debat sobre les zones de baixes emissions ja vam constatar que entre el tot i el res nosaltres defensarem solucions possibilistes, realistes i no traumàtiques. No donarem l’esquena a la mobilitat més sostenible però tampoc defensarem mesures maximalistes que només generaran rebuig. Creiem que el nou aparcament soterrat és compatible amb una mobilitat més inclusiva, més sostenible i més segura. Perquè també sabem que un del grans problemes del vehicle -particular i de mercaderies- a ciutats compactes com la nostra -més enllà de la contaminació atmosfèrica- és el de la saturació d’uns carrers per part d’aquells que busquen aparcament o bé gratuït o zones. El pàrquings ens ha de permetre també recuperar una mica més el carrer per a les persones."
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada