"Parlem en verd", article de l'alcaldable Lluís Matas a l'ISabadell


 Avui sembla fàcil parlar de ciutat verda tothom ho diu, realment dir-ho és fàcil, fer un discurs més o menys bonic que quedi prou bé també. Però jo no vull que quedi bé, jo vull que s’entengui, fins i tot vull convèncer, o almenys generar reflexió i debat. Per això vull ser concret i concís i parlar de la Ronda Nord en clau verda, i en clau econòmica.

En temes d’infraestructures de tanta rellevància com és la Ronda Nord, ha de ser tema de conversa per tots els ciutadans, perquè la voluntat de tots és fer-ho bé. Estem d’acord que fa massa anys que no es fan actuacions, sobretot de caràcter global i ara és urgent fer una infraestructura pensada, completa i coherent.

Junts per Sabadell veiem la Ronda Nord com una oportunitat per descongestionar la nostra Gran Via. Aquesta via que va ser protagonista quan érem una ciutat més petita però que ara ja no té el mateix paper. S’ha quedat al bell mig i parteix Sabadell en dues meitats, una via sempre col·lapsada que contamina moltíssim a tots nivells. Ara la Gran Via genera més incomoditats que beneficis.

I doncs, aquesta Ronda Nord és una solució, ens enllaça amb Castellar per la C-58, una demanda històrica, vuit quilòmetres que es faríem amb menys de 15 minuts i que ara són del tot irreals. Però qui diu Castellar diu Sant Feliu del Racó, Sant Llorenç o Sentmenat, municipis que tindrien Sabadell de referència per comerç i per serveis que podem oferir perfectament. Però cal que sigui fàcil i d’aquí la importància de posar el focus en l’ordenació territorial.

Volem una capital verda i moderna i en temes de xarxa viària hi ha dos conceptes que defineixen sempre qualsevol projecte o actuació: evitar al màxim l’accidentalitat i evitar duplicitats innecessàries. Aquest model de ciutat implica circumdar els voltants per transvasar el màxim trànsit fora de la ciutat on vivim la gent. Per nosaltres és una infraestructura clau i per Sabadell també, necessitem una ciutat pacificada, amb rondes eficients que donin accés però que embrutin el mínim, hem de protegir l’interior de la ciutat. La qualitat de vida de tots els veïns i veïnes depèn d’aquesta infraestructura.

Evidentment cal pactar el traçat que mitigui molèsties per soroll i altres perjudicis en terrenys sensibles. Que la Ronda sigui respectuosa amb l’entorn i el medi, és prioritat màxima, no acceptarem una carretera amb un alt cost mediambiental, no cal ni dir-ho, nosaltres treballem per l’harmonia ambiental. Per això calen concrecions, negociar costos i calendaris, però sobretot traçat. Necessitem el traspàs dels recursos a la Generalitat per ser més eficients i àgils.

Finalment, exigim a l’estat que deixi d’incomplir constantment amb les seves obligacions, que concreti compromisos i que els compleixi. L’any passat cada madrileny va rebre més del triple que cada català. Tot i que s’havien pressupostat 270 euros per habitant en vam rebre només 95 euros i això és del tot inacceptable. No permetrem més manca d’inversions a Catalunya, ara ens toca sí o sí.

La Ronda nord és doncs necessària, i si es fa realitat, és gràcies a la força de Junts a Catalunya i a Sabadell, que no deixem d’empènyer per aconseguir prosperitat i equitat per Sabadell i per Catalunya. Cal reflexionar més i que tots parlem clar.

Comentaris

Entrades populars