Moció sobre la sentència del 25% del TSJC i de suport i adhesió al manifest de SOMESCOLA.CAT

 

 

 

 

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

 

Atès que l’Estatut d’Autonomia de Catalunya determina, en l’article 6, que la llengua pròpia de Catalunya és el català i que és també la llengua normalment emprada com a vehicular i d’aprenentatge en l’ensenyament.

Atès que, en el mateix sentit, la Llei 1/1998, del 7 de gener, de política lingüística, en l’article 20 defineix la llengua catalana com a llengua pròpia de Catalunya i de l’ensenyament en tots els nivells educatius.

Atès que la LEC (Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació de Catalunya) fixa el règim lingüístic derivat de l’Estatut, que en l’article 143.1 estableix que correspon a la Generalitat la competència exclusiva en matèria de llengua pròpia i, per tant, determina el règim lingüístic del sistema educatiu amb la finalitat de garantir la normalització lingüística del català i també de la llengua occitana, denominada aranès a l’Aran, que és la llengua pròpia d’aquest territori i és oficial a Catalunya, d’acord amb el que estableixen l’Estatut, la Llei 35/2010, de l’1 d’octubre, de l’occità, aranès a l’Aran i la llei de política lingüística.

Atesa la disposició addicional trenta-vuitena de la LOMLOE (Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, de modificació de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’Educació)

Atès que compartim que el català ha de ser la llengua de cohesió del conjunt de la ciutadania, perquè és el vehicle d’expressió d’una societat, és el tret característic d’una cultura i és patrimoni també dels habitants no catalanoparlants del país i aspirem a la plena normalització de l’ús de la llengua en tots els àmbits.

Atès que la societat catalana sempre ha situat la reivindicació lingüística al costat de la lluita per la democràcia, la llibertat i els drets personals i col·lectius i que compromís i el consens al voltant d’aquest valors va concretar-se amb l’impuls que un grup de mares i pare de Santa Coloma va donar al projecte d’immersió lingüística (1983) amb l’objectiu d’estendre el coneixement de la llengua catalana entre les noves generacions i garantir així la igualtat d’oportunitats i la cohesió social.

Atès que l’educació és el planter de la ciutadania poliglota mitjançant un sistema educatiu universal, inclusiu i d’acollida que no faci diferències per raó de llengua i que estigui orientat al plurilingüisme, preservant el model d’immersió lingüística que converteix el català en llengua vehicular de l’ensenyament i vetllant per l’aplicació efectiva dels programes d’immersió lingüística en tots els nivells de


l’ensenyament i per atendre les mancances que hagi pogut patir el sistema en els darrers anys o que hi pugui haver en el futur.

Atès que al llarg dels anys, la immersió lingüística ha fet possible l’aprenentatge equilibrat de les dues llengües oficials de Catalunya, una model pedagògic d’èxit que ha estat avalat pel Consell d’Europa (19 de setembre de 2019) i que els estudis existents posen de manifest que l’aprenentatge del català a l’escola amplia la capacitat comunicativa de l’alumnat i incideix positivament en els seus aprenentatges.

Atès que els mestres i professionals del nostre sistema educatiu garanteixen i fan possible aquest model educatiu català, i són els qui han fet els esforços gràcies als quals l’escola ha mantingut tothora la seva funció de cohesió social i de convivència democràtica en un context de tensions vinculades a la crisi econòmica, reconeixem i agraïm públicament la seva tasca i manifestem la nostra confiança en la seva professionalitat.

Atès que durant aquests anys els centres educatius han situat l’alumnat al centre procés educatiu i han adequat les actuacions pedagògiques a les circumstàncies sociolingüístiques d’un entorn escolar cada cop més divers i han garantit d’aquesta manera la competència lingüística plena en català i castellà, i suficient en una llengua estrangera, de tot l’alumnat al final de l’etapa obligatòria.

Atès que, tot i els avenços que s’ha produït en l’extensió del coneixement de la llengua, el català continua sent una llengua minoritzada i sotmesa a un procés permanent d’erosió i exclusió de determinats àmbits de la vida pública (xarxes socials, plataformes digitals, judicatura, etc.), el darrer episodi del qual ha estat la no admissió a tràmit del recurs presentat pel Departament d’Educació contra la darrera sentència del TSJC

Atès que Somescola.cat agrupa entitats cíviques, culturals i de tot l’àmbit educatiu amb l’objectiu de coordinar totes aquelles persones i entitats que es comprometen a actuar de manera activa en suport del model educatiu català, que contribueix a construir una societat més cohesionada, democràtica i lliure i que no separi els infants i joves per la seva llengua d’origen.

Atès que les administracions locals són un element clau del sistema educatiu català en tant que en el marc de la Llei d’Educació de Catalunya, treballen en coresponsabilitat amb el Departament d‘Ensenyament per a garantir un sistema educatiu de qualitat.


Per tots aquests motius, el grup d’Esquerra Republicana a l’Ajuntament de Sabadell, Crida per Sabadell, Junts per Sabadell i la regidora Marta Morell proposa d’adopció dels següents:

 

 

ACORDS

 

Primer. Manifestar que ningú pot usurpar la capacitat dels centres educatius de prendre les decisions pedagògiques i didàctiques oportunes per assegurar la formació lingüística i comunicativa de l’alumnat i que qualsevol actuació feta la marge d’aquestes consideracions educatives suposa una distorsió greu en el procés d’aprenentatge de l’alumnat.

Segon. Defensar el model d’escola catalana i la necessitat de continuar aplicant i avançant en l’ús social del català mitjançant els Projectes Lingüístics de Centre perquè són els documents que recullen les decisions i les actuacions pedagògiques idònies per incidir en les processos d’aprenentatge que tenen a veure amb la formació dels nostres infants i joves.

Tercer. Rebutjar aquest nou atac al nervi del sistema educatiu, un atac a llengua fet des del desconeixement absolut de la realitat educativa catalana, que imposa percentatges d’hores lectives de llengües quan l’escola catalana fa temps que parla d’innovació educativa i de competències transversals. Un discurs anacrònic, que només busca perpetuar la situació de minorització del català per evitar que en el futur sigui la llengua de trobada de les noves generacions de catalans i catalanes, persones d’orígens diversos, amb bagatges lingüístics distints i enriquidors, compromeses amb el present i el futur d’aquest país.

Quart. Subscriure i difondre el manifest de Somescola.cat (https://somescola.cat) del 24 de novembre de 2021 en suport al model lingüístic de l’escola catalana i al model de cohesió social que aquesta representa i, en particular a

·       fer-se seva la crida al conjunt de la societat catalana a mobilitzar-se per defensar el model educatiu català i reforçar el treball conjunt per consolidar-lo, protegir-lo i millorar-lo.

·       contribuir a blindar institucionalment el consens existent, que cal reforçar amb el Pacte Nacional per la Llengua, i a demanar al govern espanyol que respecti els grans acords avalats per l’Estatut, la LOMLOE i les lleis de política lingüística i d’educació de Catalunya.

Cinquè. Transmetre el suport a la tasca que es realitza als centres educatius i a la professionalitat de tots els seus integrants, mestres, professorat, PAS i equips directius.

Sisè. Donar suport a les accions que es duguin a terme des del Govern de la Generalitat i des del Parlament de Catalunya per tal de preservar els grans acords avalats per l’Estatut, la LOMLOE i les lleis de política lingüística i d’educació de Catalunya.


Setè Traslladar aquests acords a Somescola.cat, al Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, al Parlament de Catalunya, al Ministeri d’Educació, a l’Associació Catalana de Municipis, a la Federació de Municipis de Catalunya i a l’Associació de Municipis per la Independència.

 


Comentaris

Entrades populars