Moció sobre la sentència del 25% del TSJC i de suport i adhesió al manifest de SOMESCOLA.CAT
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
Atès que l’Estatut d’Autonomia de Catalunya determina, en
l’article 6, que la llengua pròpia de
Catalunya és el català i que és també la llengua normalment emprada
com a vehicular i d’aprenentatge
en l’ensenyament.
Atès que, en el mateix
sentit, la Llei 1/1998, del 7 de gener, de política lingüística, en l’article 20 defineix la llengua catalana
com a llengua pròpia de Catalunya i de l’ensenyament en tots els nivells educatius.
Atès que la LEC (Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació
de Catalunya) fixa el règim lingüístic derivat
de l’Estatut, que en l’article 143.1 estableix que correspon a la Generalitat la competència exclusiva
en matèria de llengua pròpia i, per tant, determina el règim lingüístic del sistema
educatiu amb la finalitat de garantir la normalització
lingüística del català i també de la llengua occitana, denominada aranès
a l’Aran, que és la llengua pròpia
d’aquest territori i és oficial
a Catalunya, d’acord amb el que estableixen
l’Estatut, la Llei 35/2010, de l’1 d’octubre, de l’occità, aranès a l’Aran
i la llei de política lingüística.
Atesa la disposició addicional trenta-vuitena de la LOMLOE (Llei orgànica
3/2020, de 29 de desembre, de modificació de la Llei Orgànica 2/2006, de
3 de maig, d’Educació)
Atès que compartim
que el català ha de ser
la llengua de cohesió del conjunt de la ciutadania, perquè és el vehicle d’expressió d’una societat, és el tret característic d’una cultura i és patrimoni
també dels habitants
no catalanoparlants del país i
aspirem a la plena normalització de l’ús de la llengua en tots els àmbits.
Atès que la societat catalana
sempre ha situat
la reivindicació lingüística al costat de la lluita per la democràcia, la
llibertat i els drets personals i col·lectius i que compromís i el consens al voltant d’aquest valors va
concretar-se amb l’impuls que un grup
de mares i pare de Santa Coloma va donar al projecte d’immersió lingüística (1983) amb l’objectiu d’estendre el coneixement de la llengua
catalana entre les noves
generacions i garantir així la igualtat d’oportunitats i la cohesió social.
Atès que l’educació és el planter
de la ciutadania poliglota mitjançant un sistema educatiu
universal, inclusiu i d’acollida que no faci diferències per raó de llengua i que estigui
orientat al plurilingüisme, preservant el model d’immersió lingüística que converteix el català en llengua vehicular de l’ensenyament
i vetllant per l’aplicació efectiva
dels programes d’immersió lingüística en tots els nivells
de
l’ensenyament i per atendre les mancances que hagi pogut
patir el sistema en els darrers anys o que hi pugui haver en el futur.
Atès que al llarg dels anys, la immersió lingüística ha fet
possible l’aprenentatge equilibrat de les dues llengües oficials
de Catalunya, una model pedagògic
d’èxit que ha estat avalat
pel Consell d’Europa (19 de setembre de 2019) i que els estudis existents posen de manifest que l’aprenentatge del
català a l’escola amplia la capacitat
comunicativa de l’alumnat i incideix positivament en els seus aprenentatges.
Atès que els mestres i professionals del nostre sistema
educatiu garanteixen i fan possible
aquest model educatiu català, i són els qui han fet els esforços gràcies als quals l’escola ha mantingut
tothora la seva funció de cohesió social i de
convivència democràtica en un context de tensions vinculades a la crisi econòmica, reconeixem i agraïm públicament
la seva tasca i manifestem la nostra confiança en la seva
professionalitat.
Atès que durant
aquests anys els centres educatius
han situat l’alumnat
al centre procés
educatiu i han adequat les actuacions pedagògiques a les circumstàncies sociolingüístiques d’un entorn escolar cada cop més divers i han garantit
d’aquesta manera la competència lingüística plena en català
i castellà, i suficient en una llengua
estrangera, de tot l’alumnat al final de l’etapa obligatòria.
Atès que, tot i els avenços que s’ha produït en l’extensió
del coneixement de la llengua, el
català continua sent una llengua minoritzada i sotmesa a un procés permanent d’erosió i exclusió de
determinats àmbits de la vida pública (xarxes
socials, plataformes digitals, judicatura, etc.), el darrer episodi del
qual ha estat la no admissió a tràmit
del recurs presentat pel Departament d’Educació contra la darrera sentència del TSJC
Atès que Somescola.cat agrupa entitats cíviques,
culturals i de tot l’àmbit
educatiu amb l’objectiu de coordinar totes aquelles persones i entitats
que es comprometen a actuar de manera
activa en suport del model educatiu català, que
contribueix a construir una societat més cohesionada, democràtica i lliure i que no separi
els infants i joves per la seva
llengua d’origen.
Atès que les administracions locals són un element clau del
sistema educatiu català en tant que
en el marc de la Llei d’Educació de Catalunya, treballen en coresponsabilitat amb el Departament
d‘Ensenyament per a garantir un sistema educatiu de qualitat.
Per tots aquests motius, el grup d’Esquerra Republicana a
l’Ajuntament de Sabadell, Crida per
Sabadell, Junts per Sabadell i la regidora Marta Morell proposa d’adopció dels següents:
ACORDS
Primer. Manifestar
que ningú pot usurpar la capacitat dels centres educatius de prendre les decisions pedagògiques i
didàctiques oportunes per assegurar la formació
lingüística i comunicativa de l’alumnat i que qualsevol actuació feta la marge d’aquestes consideracions educatives
suposa una distorsió greu en el procés d’aprenentatge de l’alumnat.
Segon. Defensar
el model d’escola
catalana i la necessitat de continuar aplicant
i avançant en l’ús social
del català mitjançant els Projectes Lingüístics de Centre perquè
són els documents que recullen
les decisions i les actuacions pedagògiques idònies per incidir en les processos d’aprenentatge
que tenen a veure amb la formació dels nostres
infants i joves.
Tercer. Rebutjar
aquest nou atac al nervi del sistema
educatiu, un atac a llengua
fet des del desconeixement absolut
de la realitat educativa catalana,
que imposa percentatges d’hores lectives de llengües
quan l’escola catalana fa temps que parla d’innovació educativa i de competències transversals. Un discurs anacrònic, que només busca perpetuar la
situació de minorització del català per evitar
que en el futur sigui la llengua de trobada de les noves generacions de catalans i catalanes, persones d’orígens
diversos, amb bagatges lingüístics distints i enriquidors, compromeses amb el present
i el futur d’aquest país.
Quart. Subscriure i
difondre el manifest de Somescola.cat (https://somescola.cat) del 24 de novembre
de 2021 en suport al model lingüístic
de l’escola catalana i al model de cohesió social que aquesta representa i, en particular a
· fer-se
seva la crida al conjunt de la societat catalana a mobilitzar-se per defensar el model educatiu català i
reforçar el treball conjunt per consolidar-lo, protegir-lo i millorar-lo.
· contribuir
a blindar institucionalment el consens existent, que cal reforçar amb el Pacte Nacional per la Llengua, i a
demanar al govern espanyol que
respecti els grans acords avalats per l’Estatut, la LOMLOE i les lleis de política
lingüística i d’educació de
Catalunya.
Cinquè. Transmetre el suport a la tasca que es realitza
als centres educatius i a la professionalitat de tots els seus integrants, mestres, professorat, PAS i equips
directius.
Sisè. Donar suport a
les accions que es duguin a terme des del Govern de la Generalitat i des del Parlament de Catalunya per tal de
preservar els grans acords avalats
per l’Estatut, la LOMLOE i les lleis de política
lingüística i d’educació de Catalunya.
Setè Traslladar aquests acords
a Somescola.cat, al Departament d’Educació de la Generalitat de
Catalunya, al Parlament de Catalunya, al Ministeri d’Educació, a l’Associació Catalana
de Municipis, a la Federació
de Municipis de Catalunya i a l’Associació de Municipis per la
Independència.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada