Eduquem per multiplicar valors d'emprenedoria - article del regidor Quim Carné

 


A la llei  14/2013, de 27 de setembre, per donar suport als emprenedors i la seva internacionalització, en el seu títol 1, capítol 1, parla de l’educació a l’emprenedoria. Concreta que s’ha de fomentar mesures perquè l’alumnat participi a les activitats per afiançar el seu esperit emprenedor i la iniciativa empresarial, a partir d'aptituds com la creativitat, la iniciativa, la feina d’equip, l’autoconfiança i el sentit crític.


Ja sabem que les lleis són plenes de bones idees i encara millors intencions, pero com que  les lleis s’han de complir, repassem com ho estem fent de moment.


Tenim uns programes curriculars basats en aprovar exàmens un darrere l’altre durant dotze anys, quan arribem al cim, ens queda una cursa de dos o tres dies per la selectivitat. Tot plegat dona a cada alumne una nota i unes dècimes, i normalment aquestes dècimes determinen el futur de molts estudiants. 


La nostra societat sobrevalora els números. Realment aquesta nota reflexa l’esperit emprenedor i la iniciativa empresarial de l’individu? no ho sé, però crec que no ens podem estancar en el sistema de revàlides. Si el que volem són professionals apassionats i brillants hem d’aconseguir que aquesta selectivitat, seleccioni els millors de cada vocació.


La nostra borsa d’educadors, per sort, són professionals implicats i compromesos, i van sortint iniciatives que valoren  l’evolució més que l’avaluació. Sé de molts bons projectes a la nostra ciutat que treballen de forma cooperativa on els alumnes assumeixen càrrecs i responsabilitats per prendre decisions, però només puc parlar del que conec, i el conec molt bé. A l’escola Pia de Sabadell es va començar ara fa 4 anys la iniciativa d’incloure l’educació artística a la seva oferta educativa, paral·lel al curriculum que ve donat pel departament d’educació de la Generalitat de Catalunya. El que es vol aconseguir és perfeccionar les competències comunicatives. Treballant la comunicació verbal i no verbal es millora la dicció, la memòria i la improvisació. Amb la dansa s’educa per obtenir joves competents amb seguretat i fermesa. El mètode es basa en el treball en equip i l’empatia, fomentant el sentit crític, l’autoconfiança i l’autoconeixement. Ja tenim construida una part de la base dels nostres petits emprenedors.


S’ha d’anar cap els Informes individualitzats que analitzin les potencialitats de cada individu i buscar el millor context per obtenir multiplicadors de valors. Contextualitzar els aprenentatges, aprendre per projectes i vertebrar-los a través d’eixos com són la cultura, la natura i la societat. Alguns em llegiran i diran: les matemàtiques, no parla de les mates. És clar que sí! la lògica matemàtica és del tot imprescindible, pel seu rigor, per interpretar dades, per sistematitzar estadístiques, per aïllar problemes, per prendre mesures... les mates hi són sempre i a totes les disciplines, són l’instrument que ens apropa al coneixement científic, com la porta d’entrada.


I si em llegeix un professor d’humanitats, d’educació física o de qualsevol altre, els hi puc respondre de la mateixa manera, perquè totes les disciplines són una peça insubstituïble de la base que parlàvem. El què hem d’aconseguir és que els nens i nenes, adolescents i joves aprenguin per plaer, perquè el fet d’aprendre els hi aporta felicitat, així construirem persones i així bastirem grans emprenedors.


Si volem tenir joves atrevits, capaços d’assumir reptes i dic reptes i no riscos. Si volem emprenedors amb altes capacitats, no amb les millors notes, que sempre va bé, obvi. Però sumar capacitats com la curiositat, l’autonomia, la maduració, la decisió, la previsió, l’organització, la crítica analítica, segurament donarà el resultat que esperem. Fer una escola comprensiva i basada en el respecte mutu. Preservant la salut mental i el benestar emocional, tindrem joves creatius, lliures i autònoms.


I pels educadors també hi ha un trosset de llei. L’article 6 parla de formació del professorat en matèria d’emprenedoria.

Diu que el personal docent haurà d’adquirir les competencies y habilitats relatives a l’emprenedoria, la iniciativa empresarial, la igualtat d’oportunitats a l’entorn empresarial, i la creació i desenvolupament d’empreses, a través de la formació inicial o de la formació permanent.

En aquest punt ens encallem en un tema recurrent: falten recursos. Per no fer un article ple de tòpics que ja s’han dit tantes vegades, només faré un apunt. Si destinem tots els professors que calen, obtindrem l’excel·lència que perseguim. Confiem amb els nostres mestres, la seva professionalitat i vocacionalitat és exponencial. Per a qualsevol qüestió em pots escriure a juntsxsabadell@gmail.com


Comentaris

Entrades populars